Mare Nummer 28     12 mei 2011

28
‘Als we kunnen herkennen wat je maaltijd was, gaat het de magnetron in en moet je het nog een keer opeten.’
FOTO: Taco van der Eb
Een ar is adten
Studenten testen bloemlezing van drankspelletjes

Hoe bespreek je een boekje over drankspellen? Niet door het uitsluitend te lezen, natuurlijk. Mare regelde wat kratten bier en ervaren drankspellenspelers voor een praktijkonderzoek.

DOOR BART BRAUN Kritisch bladeren de studenten door het drankspellenboekje Zuip! Gastheer en biologiestudent David is, net als de meeste aanwezigen, lid van het Augustinusgezelschap Adeodatus en fervent speler van drankspelletjes. ‘Staat Stef Stuntpiloot er niet in?’ roept hij verbaasd uit. ‘Dat is toch het bekendste drankspel van allemaal.’ Andere favorieten van de vriendengroep blijken wel in het boekje te staan, maar dan onder een andere naam of in een andere variant. Zo spelen de Leidenaren Beer Pong niet met een pingpongballetje, maar met dubbelgevouwen bierdopjes, en noemen ze het bierbasketbal. ‘Op ontgroeningsweekend hebben we een dopjessjaars die alle doppen van de grond moet oprapen, dat is wel makkelijker.’ Ook de huisregel dat wie met 9-0 verliest naakt rond de Pieterskerk moet rennen is in het boekje niet terug te vinden. Als iedereen zit, begint het proefondervindelijk recenseren.


Drie Lullen (Three-Man)

Regels:
spelers gooien om de beurt met twee dobbelstenen. De eerste die een totaalscore van drie punten heeft gegooid, is de Drie-Lul, en moet adten (= biertje achteroverslaan, een ad fundum trekken) als een andere speler een drie gooit. Dat gaat door tot een andere speler een totaalscore van drie gooit. Voor overige worpen kunnen naar believen extra regels worden ingevoerd.

Spelverloop: Een aantal theekopjes met bier verschijnt op tafel. Wie dat een karige hoeveelheid vindt, heeft niet door hoe ontzettend veel drieën er gegooid kunnen worden in een korte tijd. Rechtenstudent Boyd heeft binnen een minuut al drie adjes aan zijn broek. Al gauw vervangen de spelers de ad door gewoon een grote slok.

Grote pechvogel is rechtenstudent Daniël, die langdurig ‘op de drie’ zit, en maar door moet blijven drinken.

Oordeel: Daniël: ‘De rondes duren te lang, en ik moest teveel zuipen. Leuk spel, maar één iemand is te hard de sigaar.’


Bieramide

Regels:
leg vijftien kaarten neer in een piramidevorm. Daarnaast krijgt elke speler drie kaarten. De onderste rij van de piramide staat voor één slok, de volgende voor twee, enzovoort. Eén voor één draai je de kaarten van de piramide om. Als een speler een kaart die is omgedraaid in zijn hand heeft, kan hij een andere speler dwingen te drinken. Bluffen mag natuurlijk ook, maar een betrapte bluffer moet een dubbele portie adten. Is het geen bluf, dan drinkt het argwanende slachtoffer een dubbele portie.

Spelverloop: De studenten kennen een extra huisregel voor drankspellen: de doppentest. Als het bier dat na een ad in een glas achterblijft voldoende is om een bierdopje te overstromen, heb je slecht ge-adt en moet je er voor straf nog eentje.

‘Zes? Je moeder heeft een zes!’ Boyd moet een pul wegzetten in één slok. ‘Neem er nog maar eentje, Boyd’, stelt rechtenstudent Vincent voor. Dilemma: Boyd hoeft niet zo nodig nog een pul, maar hij heeft al helemaal geen zin in twee pullen als blijkt dat Vincent niet bluft.

‘Ik geloof je niet’, zegt hij. Maar ook Vincent heeft een zes. Gejuich bij de andere spelers. David haalt alvast een pan erbij, om in te kotsen. Hij stelt een extra variant op: ‘Als we kunnen herkennen wat je maaltijd was, gaat-ie de magnetron in en moet je het nog een keer opeten. Hebben we het fout, dan moeten wij het eten.’ Gelukkig houdt iedereen zijn drank binnen, vanavond.

Oordeel: Vincent: ‘Zeer geschikt spel, vooral als je in een all-inclusive hotel zit.’


Zap de Neger

Regels:
De afstandsbediening van de tv gaat rond. Als je hem krijgt, ga je één kanaal verder, en wacht je vijf seconden. Voor elke neger die in beeld komt in die tijd, moet je een slok nemen.

Verloop: ‘Komen we zo niet racistisch over?’ vraagt iemand zich af. In werkelijkheid hanteren de studenten een zodanig brede definitie van ‘neger’ dat vrijwel alles eronder valt. ‘Sjonnies tellen ook. Gouden kettingen, trainingspakken: een ar is adten’, stellen ze van tevoren vast.

Klik. Paul de Leeuw. ‘Homo! Adten.’

Klik. De oranje koppen van The Jersey Shore. ‘Vijf keer adten!’

Klik. Animal Planet toont een ijsbeer. ‘Bedreigde minderheid: adten!’

Klik. Lange Frans. ‘Is een whigger: Adten.’

Op Nederland één is het songfestival bezig. Er ontstaat een lange discussie of het Griekse team beantwoordt aan de definitie. En wat doen we als straks Arie Boomsma in beeld komt? ‘Dat is de verdubbelaar!’

Oordeel: Simon (bestuurskunde): ‘Zap de neger is leuk, vooral in een grote groep.’


Het drankspellenboekje Zuip! is een verzameling van tientallen drankspellen, opgesteld door Twentse studenten. Het boekje, geschreven door Tim Barelds, Marthijn Koorn, Jelle Postma en Lucas Vos, kost € 9,95, of € 14,95 voor een luxe-set inclusief kaarten en dobbelstenen. Verkrijgbaar bij de Expo en via www.zuip.nl. De bijbehorende App, met een selectie van twintig spelletjes, is gratis.

Deel op Facebook

Tweet
Deel op Facebook