Mare Nummer 24     31 maart 2011

24

FOTO:
‘Hier leer je niets van’
Studenten pedagogiek en psychologie voelen zich gebruikt

In een opiniestuk in nrc.next klaagt de Leidse studente pedagogiek Iris van Etten over het wetenschappelijk niveau van de opleiding en vindt ze dat studenten onterecht data voor docenten moeten verzamelen.

DOOR VINCENT BONGERS Het artikel had effect. Het leidde tot een gesprek met de wetenschappelijk directeur van het instituut pedagogische wetenschappen om te achterhalen waarop het oordeel over de kwaliteit van de opleiding is gestoeld en wat er feitelijk is gebeurd rond het verzamelen van data.

Het draait allemaal om het tweedejaars vak diagnostiek en assessment. Studenten moesten daarvoor enquêtes invullen en vragenlijsten afnemen. Vorige week was het weer raak. ‘We kregen de opdracht om vijf respondenten een vragenlijst te laten invullen over het gebruik van toetsen’, schetst Van Etten.

Dat zou het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek beter inzichtelijk moeten maken. Van Etten vindt dat onzin: ‘Daar leer je natuurlijk niets van. Je wordt ook nog eens gebruikt om data te verzamelen voor het onderzoek van docenten. Daar moeten ze maar uitzendkrachten voor inhuren.’

Het toppunt was nog wel dat studenten wel mee moeten werken aan het invullen van de vragenlijsten. ‘Anders mag je het tentamen niet doen’, zegt van Etten. ‘Dat is onethisch. Het is gewoon chantage.’

De wetenschappelijk directeur van pedagogische wetenschappen, Paul Vedder, besloot na het lezen van het artikel Van Etten uit te nodigen om over haar klachten te praten.

‘Ik heb een goed gesprek met haar gehad’, zegt Vedder. Ik ga ook overleggen met de betrokken docenten en uitzoeken hoe het zit. Ik weet nog niet of er misbruik is gemaakt van de studenten voor onderzoek. Op zichzelf is het opdoen van onderzoeksvaardigheden een regulier onderdeel van onze opleiding. Data verzamelen hoort daar ook bij.’

Vedder vindt het niet raar dat Van Etten haar grieven uit in een stuk in de krant. ‘Dat behoort tot de vrijheid van meningsuiting. Al is het handiger om naar de opleidingscommissie te stappen. Dat heeft een directer effect. Maar zij wist niet dat dit tot de mogelijkheden behoorde.’

Van Etten heeft ook een goed gevoel over het gesprek. ‘Er wordt actie ondernomen.’

Ze besloot ook eens goed rond te kijken en uit te zoeken of studenten bij andere opleidingen vergelijkbare ervaringen hebben, die naar haar oordeel als misstanden beschouwd moeten worden. Dat bleek zo te zijn.

Een studente van de premaster pedagogiek werd gevraagd honderd vragenlijsten af te nemen in het kader van haar bachelorproject. De data zou ook gebruikt worden voor het onderzoek van de docent. Bij psychologie voelt een studente zich door een docent misbruikt. Zij wil niet met haar naam in Mare omdat ze bang is voor represailles. De studente moest met collega’s proefpersonen vinden en gegevens verzamelen. Niet zo heel erg als daar maar een goede begeleiding tegenover staat. Maar dat was niet het geval.

‘De begeleidster was alleen geïnteresseerd in de data en niet in ons’, mailt de studente. ‘Ze stuurde agressieve mailtjes met harde deadlines en gaf onduidelijke opdrachten. We kregen alleen negatieve feedback.’

De docente strijkt de eer van haar onderzoek op. De studenten duiken alleen op in het ‘met dank aan’ gedeelte van de publicatie van het onderzoek. Daarover is de studente nog steeds ‘heel erg kwaad.’ Een gesprek met de begeleidster leverde niets op.

Deel op Facebook

Tweet
Deel op Facebook