Nieuws
Evaluaties kunnen een heel stuk beter
Rechtendocenten willen zich blijven ontwikkelen. Ze horen dan ook graag van studenten wat er beter kan. De manier waarop er nu geëvalueerd wordt, levert echter weinig op. Dat moet anders, bleek maandag tijdens de faculteitsraadsvergadering.
Vincent Bongers
donderdag 7 maart 2019

Tijdens de vergadering werd er gesproken over het ‘plan docentontwikkeling.’ Een van de punten die aan bod kwam is het evalueren van vakken. Nu krijgen rechtenstudenten een vragenlijst voor hun neus. ‘Na afloop van een collegereeks in gesprek gaan met studenten, lijkt me echter een veel beter idee’, zei personeelsraadslid en rechtenpromovendus Thijs Beumers. ‘Dan kan de evaluatie wat dieper gaan, dan de vraag op een blaadje: “Wat vond u van de heer Beumers?” Daar heb je als docent niet zo gek veel aan.’

Ton Liefaard van het faculteitsbestuur: ‘Niet iedereen is onverdeeld enthousiast over die vragenlijst achteraf. Misschien moeten we op dat punt creatiever worden.’

Bij criminologie pakken ze de evaluaties al een tijdje anders aan dan bij rechten. ‘We zijn heel erg blij met de evaluatiecommissie van studievereniging CoDe’, vertelde personeelsraadslid en promovendus criminologie Anneke Koning. ‘In het laatste kwartier van de laatste werkgroep, stapt de docent naar buiten en dan komt een student van CoDe langs om een evaluatie af te nemen. Dat levert heel waardevolle pointers op. Studenten zijn heel open en eerlijk tegen andere studenten.’

Personeelsraadslid en promovendus rechten Gert Jan Geertjes had minder prettige ervaringen met die aanpak: ‘Ik wil daar wel even een opmerking over maken. Ik heb zelf vaak een vak gegeven dat ook gevolgd wordt door criminologen. CoDe bemoeide zich daar ook mee. Ik heb veel collega’s gehad die het heel onaangenaam vonden hoe CoDe zich toen opstelde. De evaluaties waren ongenuanceerd. Verder was de communicatie vanuit de commissie in de vorm van: ‘We hebben een kwartier van het college nodig.” Dan denk ik: “Misschien heb ik dat kwartier nog wel nodig om mijn studenten voor te bereiden op hun tentamen.” Op de toon kan wel wat meer gelet worden. Dus zoals CoDe het aanpakt, zie ik het liever niet. Al is dat al weer heel wat jaren geleden, misschien gaat het nu beter. Een methode vanuit de faculteit heeft denk ik wel veel waarde. Vooral als het de vorm van gesprekken tussen docent en studenten krijgt.’

‘Ik heb zelf criminologie gedaan, en er werd echt wat met de evaluaties gedaan’, zei Anne van Zuijlen van studentenpartij ONS. ‘Je voelde je als student wel gehoord. Ik heb het als iets positiefs ervaren.’

Decaan en hoogleraar criminologie Joanne van der Leun: ‘Ik heb heel lang met CoDe samengewerkt rond de evaluaties. Er zit elke keer een nieuw bestuur en dat moet de juiste toon zien te vinden. Docenten vinden het ook lang niet altijd fijn. Maar het kan echt wel heel nuttig zijn. Ik heb een paar keer vanwege de evaluaties een vak met succes aangepast. Het vraagt echter best veel aandacht om het goed te doen. Je moet er bovenop zitten.’