Columns & opinie
Geen commentaar: Stop met die spreekbeurten
donderdag 14 juni 2018

Door Daniëlle Tuk Dit heeft iedere student meegemaakt: je zit in het eerste college van een vak en de docent vertelt dat je elke week een wetenschappelijk artikel of een hoofdstuk uit een boek moet lezen. Tot zover prima.

Totdat blijkt dat niet de docent de gelezen stof in het college verder gaat toelichten, maar dat studenten presentaties moeten geven. Nee hè, denk je dan. En niet alleen omdat je niet van presenteren houdt, maar vooral omdat je dan niets aan de colleges hebt. Herkenbaar?

Als je de stof dan maar niet leest, bespaar je tijd en leer je nog wat nieuws in het college. Maar ik wil alles altijd zelf lezen en samenvatten, zoals het hoort en zoals de docent het wil. Gevolg: daar zit je dan, verplicht aanwezig te zijn en te luisteren naar iets wat je al weet. Als er geen aanwezigheidsplicht was, zou ik mijn tijd aan iets zinvols besteden, zoals artikelen voor andere vakken lezen.

Ondertussen zit De Grootste Expert Van Allemaal achterin het lokaal spreekbeurten te beoordelen, waarvan de toch al hakkelende student alleen maar zenuwachtiger wordt. Oftewel: degene die er echt verstand van heeft, vorstelijk wordt betaald om expertise over te brengen op de groep en wél kan presenteren – anders was hij of zij geen docent geworden – besteedt het lesgeven uit aan stressende studenten die eigenlijk nergens van afweten en jaarlijks ruim tweeduizend euro moeten ophoesten om colleges te kunnen betalen waarin ze naar elkaar moeten luisteren.

Maar daarvoor waren ze toch niet naar de universiteit gekomen?

Vakken waarbij de docent de stof duidelijk uitlegt, en iets toevoegt aan wat in het boek staat, díe zijn echt nuttig. Bij een vak over generatieve grammatica – over zinsstructuren – was de theorie te ingewikkeld om meteen te snappen als je het zelf las. Dan begreep je het alleen als je het hele college geconcentreerd op zat te letten en meedacht. Dáár word je slimmer van. Dat college wilde ik dus niet missen.

En nee, ik onthoud de stof niet beter door het ook gepresenteerd te krijgen. Ik kan echt niet alles wat ik in colleges hoor meteen in mijn hoofd opslaan. Bij een oefententamen in het laatste college had ik zo ongeveer geen enkele vraag goed, want ik had nog geen tijd gehad om de stof te bestuderen, maar voor het tentamen haalde ik uiteindelijk een 9,3.

Vandaar mijn oproep aan docenten: leg de theorie zelf duidelijk uit, zonder het daarmee alleen maar te herhalen; anders stimuleer je studenten om het niet zelf te lezen of niet naar college te komen. Zo zitten studenten zich niet te ergeren dat het college nutteloos is, maar steken ze er echt wat van op.

En wie wil dat nou niet?