Columns & opinie
Geen commentaar: Gij zult moraalridderen
donderdag 5 oktober 2017
Silas.nl

Wat is de overeenkomst tussen SGP-Kamerlid Kees van der Staaij en mensenrechtenorganisaties? Ze stonden afgelopen week samen op de barricades tijdens de discussie over datingsite Rich Meet Beautiful, waarop jonge, mooie sugarbaby’s in contact kunnen komen met rijke, oudere sugardaddy’s.

Zulke sites bestaan natuurlijk al langer, maar Noorse oprichter Sigurd Vedal zorgde ervoor dat de media en commentatoren over elkaar heen struikelden om er Iets Van Te Vinden. Net als in 2010, toen hij vreemdgangerssite Victoria Milan oprichtte, ‘for confidential affairs’. De site, die nog steeds miljoenen gebruikers heeft, was an sich al genoeg reden voor ophef. Vedal gooide er in 2014 nog een schepje bovenop door UKIP-leider, Brexiteer, en vermeend vreemdganger Nigel Farage lachend op de affiches te zetten, met de woorden: ‘German wife? British mistress? Now I can have both!

Deze keer hoefde hij alleen maar aan te kondigen dat hij campagne ging voeren in studentensteden om mooie studentes te redden van een gruwelijke studieschuld. Moesten ze alleen even overgehaald worden om te daten met een rijke, oudere man.

Maar was de campagne überhaupt gericht op studentes? Er staat geen knappe man met een fabulous lifestyle op het billboard. Een analfabeet zou geen verschil zien tussen RMB-affiches en de reclames voor erotische telefoonlijnen die ’s nachts op RTL worden uitgezonden. De woorden zeggen ‘Hé studenten!’, maar afgebeelde net-niet-ontblote borsten zeggen: ‘Mannen, deze gewillige dames willen JOU’.

Media-aandacht was hoe dan ook gegarandeerd. Noorse zakenman 1, maatschappij 0. Niemand die boos zou opspringen als de reclame gericht was op oude, rijke mannen, ook al worden die óók oppervlakkig afgebeeld in de campagne. Hij koos voor de, zogenaamd, kwetsbare groep: jonge vrouwen die door het draconische leenstelsel verleid zouden worden hun lichaam voor geld te verkopen.

De link tussen seks en geld ligt er zo dik bovenop dat mensenrechtenorganisaties waarschuwden voor verkapte prostitutie (2-0). Daarnaast suggereert het een man-vrouwverhouding uit de Middeleeuwen, dus protest uit de feministische hoek is ook niet verbazingwekkend (3-0). Daar kwam ook weerwoord op, want vrouwen mogen natuurlijk gewoon zelf beslissen wat ze met hun lichaam doen (4-0).

In deze ophef konden talkshows als Pauw er ook wat mee, bijvoorbeeld door Kees van der Staaij tegenover de bazin van een escortbedrijf zetten (5-0). Daar kreeg hij ruimte om vrouwen helemaal op zijn eigen manier te objectiveren. ‘Jonge meiden,’ zei hij, vergetend dat het om volwassen vrouwen gaat, ‘geef je schoonheid niet weg voor een zak geld.’ (Ieuw.)

Zo bleek maar weer: Van der Staaij jennen is de beste manier om aandacht te krijgen voor je site. Dan weet je tenminste zeker dat hij aan komt geracet om aan tafel bij DWDD de ongerepte maagdelijkheid van jongvolwassen vrouwen en de heiligheid van het huwelijk te verdedigen. En dat tegenover hem mensen zitten die uit angst om geassocieerd te worden met SGP-moraalridderij pleiten voor vrije seksualiteit. Het is een foolproof methode om het hele land over sugardaddy’s en vreemdgaan aan het praten te krijgen.

Dat de campagne in België is stilgelegd, maakt Vedal helemaal niet uit. Het doel is namelijk al bereikt. Terwijl media, talkshows en influencers non-stop over sugarbaby’s discussieerden, leunde hij achterover, met eurotekens in zijn ogen. Misschien stuurt hij Kees nog een cheque. Die heeft hij wel verdiend.

Anoushka Kloosterman