Studentenleven
#trots #alseenaapmetzevenUB's
Frank Provoost
donderdag 14 september 2017
© Silas.nl

Nee, het gaat niet over het L-woord hoor. Heus niet. Er was deze week namelijk nóg een media-offensief dat werd georkestreerd door The Academische Uitleeninstantie Formerly Known As Universiteitsbibliotheek Leiden (in een ver verleden ook wel afgekort tot UBL). En die campagne was wél zorgvuldig gelanceerd.

Zondag stuurde deze TAUFKAUBL een tweet, overigens nog gewoon via het Twitteraccount @UBLeiden (voor de liefhebbers: @LULeiden is nog steeds up for grabs – bent u er nog?). Wat was het geval? Nou, juichte de bieb: ‘Item @nrc over nieuwe Asian Library @UniLeiden’! Oftewel: Ze stonden in de krant!!!! En dan ook nog eens in die deftige!!!

Meteen kwam de gebruikelijke Twitterpolonaise op gang waarin Leidse bestuurders, citymanagers, imagowatchers en andere zichzelf feliciterende bobo’s elkaar op de digitale schouders sloegen. ‘Vandaag “bruist” Leiden als Stad van Ontdekkingen in het NRC’, glom wethouder Robert Strijk. En ook de directeur van Leiden Marketing haakte hossend in: ‘BAM! 12 pgs “kennisbijlage” Leiden @nrc, vierde editie al weer! #trots.’

Bij Hoevelaken linksaf! En retweeten maar. 

Maar heel even terug. Want hoe waren die twaalf pagina’s precies in de kwaliteitscourant terechtgekomen?

Nou, daar was grof geld voor betaald. Die zogenaamde ‘kennisbijlage’ is een gesponsord katern: een ingevouwen reclamefolder die alle NEE-NEE-stickers te slim af is en waarin je alleen met een vergrootglas kunt lezen dat de redactie niets met de inhoud van doen heeft - behalve dan dat er salarissen mee worden betaald.

Even rekenen: de prijs voor zo’n ‘commerciële bijlage’, zo meldt de NRC-tariefkaart, wordt weliswaar alleen ‘op aanvraag’ bekendgemaakt, maar een spread (=2 pagina’s) in de zaterdagkrant kost sowieso al 62.400 euro.

Dat bedrag x 6 = joe doe de mef

Inderdaad: BAM!

Kost een paar duiten, maar dan kun je wél twitteren dat je van kennis kolkende metropool niet onopgemerkt is gebleven. En eerlijk is eerlijk: als ik vier maal een bedrag met vijf nullen mocht stuksmijten, was ik ook #trots #alseenaapmetzevenUB’s #ookalzijnhetdanonzebelastingcenten.

De marketing consultant chief executives zullen ongetwijfeld rekensommen en tabellen paraat hebben waaruit blijkt dat hun braspartij, herstel: diepte-investering zichzelf makkelijk terugverdient. Vanwege de spin off en de aanzuigende werking vanuit het cityhoppende consumentenwezen enzo.

Maar toch. Het kan zoveel simpeler en goedkoper: gewoon door de echte krantenkolommen te halen. Dat kost niets en levert evenveel attention value op. Je hoeft maar een staatshoofd uit te nodigen (zoals Máxima die vandaag de fonkelnieuwe Asian Library komt openen) en de pers stroomt vanzelf toe.

Even opscheppen: toen Mare een paar jaar geleden een belangrijke journalistieke prijs won (#trots), leverde dat een paar berichten op die samen makkelijk op één krantenpagina pasten. Niettemin reageerde de afdeling voorlichting opgetogen: volgens de ‘persindex’ van de universiteit vertegenwoordigde die redactionele aandacht een waarde van maar liefst 1586 euro – toch nog 336 euro meer dan de prijs (na aftrek van de belasting, zucht) zelf waard was! Helemaal gratis!

Stel je voor dat je als universiteit een stunt kon verzinnen waardoor je echt viraal zou gaan (en dat dus behalve het halve internet ook RTL Nieuws, Hart van Nederland, PowNed, Editie NL, Libelle én nu.nl achter je aan kwamen hollen)... bijvoorbeeld omdat je best bezochte gebouw opeens een compleet andere, totaal belachelijke naam zou geven...

Zou dat geen lot uit de loterij zijn?