Studentenleven
Clubje: 'Dit voelt als een warm bad'
Anoushka Kloosterman
donderdag 18 mei 2017
V.l.n.r.: Marscha den Haan, Jolien Barto, Marloes van Stormbroek, Kent Moussault, Daan van de Velde (boven), Nadja den Haan, Arthur den Haan, en Anna Marieke Zijlstra. © Taco van der Eb

Arthur den Haan (31, gepromoveerd in natuurkunde): ‘Twee jaar geleden wilde ik graag Bach in D-mineur op de piano uitvoeren, met orkest. Toen heb ik wat vrienden verzameld en hadden we opeens een klein ensemble. Steeds meer mensen gingen meedoen, en uiteindelijk konden we ook een pianoconcert van Mozart opvoeren. Iedereen was toen heel enthousiast over het optreden.’

Jolien Barto (25, geneeskunde): ‘Toen is de stichting Talent op Podium ontstaan. Het is heel leuk om als muzikant de kans te krijgen als solist op te treden, met orkest. Die kans wilden we graag aan anderen geven.’

Marscha den Haan (33, afgestudeerd rechten): ‘We hebben audities gehouden, voor de dirigent en de solisten. Ik vond het heel moeilijk om mensen af te wijzen.’

Daan van de Velde (33, promovendus taalwetenschap): ‘We hadden ontzettend goede aanmeldingen, zowel bij dirigenten als bij solisten. Meestal zijn dit soort rollen op uitnodiging, maar we wilden ook een kans geven aan mensen die aan het begin van hun carrière staan.

‘Er zijn bijvoorbeeld veel conservatoriumstudenten die solist willen worden, en daar is heel lastig doorheen te komen.’

Barto: ‘De solistische partij is het moeilijkst, daar moet je echt wel heel goed voor kunnen spelen.’

Van de Velde: ’Het is ook belangrijk dat ze het niet zomaar zien als "iets erbij".’

Marloes van Stormbroek (23, Engels): ‘Meestal ben je onderdeel van een groter geheel, en nu is elke noot die je speelt belangrijk.’

Kent Moussault (23, dirigent, studeert orkestdirectie aan conservatorium Den Haag): ‘Het is heel anders om te spelen als solist dan als instrumentalist. Die ervaring moet je toch ergens opdoen. En die kansen zijn er echt heel weinig. Dit is dus heel waardevol.’

Nadja den Haan (21, biologie): ‘Iedereen is heel goed, maar soms past de een beter bij het ene stuk dan bij het andere. Marloes is bijvoorbeeld zó gepassioneerd over Mozart, dat is ook belangrijk.’

Anna Marieke Zijlstra (21, Frans, en hobo op conservatorium Den Haag): ‘Het is een kans om met een gaaf orkest te spelen, maar het is als een warm bad. En dat je de kans krijgt om zelf te spelen, is heel mooi. Zoveel beroepsmusici worden nooit geprogrammeerd.’

Arthur den Haan: ‘We wilden ook graag dat alle solisten samen met het orkest op het podium konden spelen. Daarvoor heb ik zelf geprobeerd een compositie te schrijven.’

Van de Velde: ‘Dat is goed gelukt. Dit wordt een wereldpremière.’

Arthur den Haan: ‘We spelen verder Mozart, Bach en Marcello. Dat klinkt misschien als een lang programma, maar dat valt wel mee. Het duurt ongeveer vijf kwartier.’

Barto: ‘De muziek ligt heel makkelijk in het gehoor. Het is heel toegankelijk. En hapjes en drankjes zitten er gratis bij. Een kaartje kost negen euro. Geen geld.’

Het T.O.P.-orkest speelt op 19 en 20 mei in het Leidse Volkshuis, 20.00 u.