Nieuws
Student wordt onderzoeker
Onderzoek gaat een grotere rol spelen in studies, het onderwijs wordt kleinschaliger en technologie belangrijker. Dat staat in de nieuwe onderwijsvisie van de universiteit.
donderdag 23 februari 2017

De universiteit wil inspelen op een wereld van toenemende internationale concurrentie, technologische ontwikkelingen en steeds sneller veranderende arbeidsmarkt, aldus het document. De universiteitsraad besprak vorige week de visie met het college van bestuur.

‘Er komt meer nadruk te liggen op kleinschalig onderwijs’, zei Niels Westera van studentenpartij ONS Leiden. ‘Maar hoe pas je dat toe bij grote studies zoals bijvoorbeeld rechten en psychologie?’

‘Overal kleinschalig onderwijs invoeren is onbetaalbaar’, reageerde vice-rector Hester Bijl. ‘Daar is het Nederlandse systeem helemaal niet klaar voor. Maar je kunt op een slimme manier technologie inzetten waardoor studenten actiever betrokken worden bij een vak en ook meer participeren. Grote colleges kunnen mogelijk vervangen worden weblectures. Dan is er meer tijd voor contact tussen docent en een kleinere groep studenten.’

Ook wilde de raad meer weten over onderzoekend leren. Het idee is dat de student niet alleen toeschouwer is maar deelnemer wordt, ook al in een vroeg stadium van de studie. ‘Er zijn andere universiteiten waar het zogeheten probleemgestuurd onderwijs voor de nodige problemen zorgt’, zei Westera. ‘Het is heel belangrijk dat de kwaliteit van het nieuwe onderwijs goed in de gaten gehouden wordt. Ook moet er veel aandacht zijn voor de professionalisering van docenten.’

Bijl: ‘We gaan ook niet alle opleidingen in een keer helemaal door de mangel halen. Het is meer de bedoeling dat studies die toch al hun curriculum gaan vernieuwen, onderzoekend leren meer gaan integreren. We gaan goed overleggen met de opleidingen, medewerkers en studenten wat op welke termijn mogelijk is.’

‘Het is een ambitieuze visie, die er op zich goed uitziet’, vond Bart van der Steen van personeelspartij FNV Overheid.

‘Maar als faculteiten en opleidingen plannen indienen, let dan ook op de mogelijke effecten op de werkdruk. Maak concreet hoeveel tijd iets gaat kosten.’

Bijl: ‘Dit stuk is een visie. Dan moet er nog een strategie komen. Die moet dan ook nog worden uitgevoerd. En werkdruk is zeker iets om steeds heel scherp in de gaten te houden.’ VB