Achtergrond
Moorden is dagelijkse kost
Stefanie Joosten (27) stopte haar studie Japans om het sexy gamepersonage Quiet te spelen, in de computergame Metal Gear Solid. ‘Ik stond ik letterlijk te springen. Het was een droom die uitkwam.’
Petra Meijer
donderdag 9 juni 2016
Zonder trigger discipline kom je ongeloofwaardig over. © Konami

‘Ik ben 1.67 meter’, zegt Stefanie Joosten, oud-studente Japanstudies. ‘In Nederland leek modellenwerk me wel leuk, maar ik had het nooit als reële optie gezien. Tijdens een uitwisseling in Tokio besloot ik me in te schrijven bij een westers modellenbureau, als bijbaantje. Een klasgenote had dat ook gedaan. Bedrijven in Japan willen vaak een internationale uitstraling. Het ging best goed. Ik deed wat advertenties en reclames voor Panasonic en Nikon.’

Op een dag werd ze overvallen door een telefoontje: ‘Of ik auditie wilde doen voor een videogame. Ik ben zelf gek op games en hield als kind al van Nintendo, Pokémon en anime. Via die weg komen er wel meer jongeren bij de studie Japans terecht. Ik vond het superspannend, maar had nog geen idee waarvoor het was.’

Dat verandert als ze bij de auditie van computerspellengigant Konami een replica van een geweer in handen geduwd krijgt. ‘Toen begon ik wel een vermoeden te krijgen. Ze wilden me het zien vasthouden, ik moest richten en verschillende poses aannemen. Ik had nog nooit een wapen vastgehouden, maar het helpt dat ik zelf een gamer ben en veel actiefilms kijk. Ik kreeg te horen dat het er verbazingwekkend natuurlijk uitzag.’

Al snel volgt een tweede auditie. ‘Voor een improvisatieoefening moest ik spelen dat ik een vijandelijke basis ging infiltreren. Daar stond ik dan, midden in een compleet lege zaal, met daarin alleen een lange tafel met de jury. De man in het midden kwam me vaag bekend voor. Toen ik hem daarna googelde bleek het Hideo Kojima te zijn, de grote man achter de Metal Gear-series. Toen ik gebeld werd en hoorde dat ik het was geworden, stond ik letterlijk te springen. Het was een droom die uitkwam. Maar ik moest wel een contract tekenen: ik moest mijn mond houden.’

Met enkel nog een masterscriptie voor de boeg, staakt ze haar studie om er vol voor te gaan. ‘Niet iedereen begreep dat, maar ik heb er geen spijt van gehad.’

Vanaf dat moment staat haar leven in het teken van gamepersonage Quiet. ‘Ze is een koelbloedige huurmoordenares. Moorden is dagelijkse business voor haar. Dat vereist een bepaalde uitstraling. In het begin is het wel vreemd om je daarin te verdiepen.’

Ze volgde ook een militaire training. ‘Je moet overkomen als een professional. Ik moest dus ook leren om het wapen op een correcte manier te hanteren. We werken met replica’s, maar die zijn net zo zwaar als de real deal. Als je als onervaren schutter een geweer in de hand krijgt, leg je je vinger al snel op de trekker. Dat is echt not done. Ze noemen het trigger discipline. Je vinger moet altijd boven aan de rand liggen. Doe je dat niet, dan kom je ongeloofwaardig over.

‘Om ervaren over te komen, moet je allerlei onderdelen voltooien. Met andere personages leerde ik bijvoorbeeld hoe je in een groep te functioneren. Er waren bijvoorbeeld muurtjes opgebouwd en we moesten als een soort SWAT-team kamers clearen zonder op gijzelaars te schieten.’

Vervolgens zijn de gamemakers een jaar bezig geweest om haar lichaam en gezicht te scannen.

‘Er worden 3D-scans en motion captures gemaakt. Daarbij krijg je een bodysuit aan met sensoren erop. Infraroodcamera’s registreren al je bewegingen. Het voelt als een filmset waar je elke dag komt. Het zijn geen korte scènes, je doorloopt het hele verhaal.’ 

Inmiddels moest ze nog steeds haar mond houden, ook tegen gamende vrienden. In 2014 was er een grote aankondiging van het spel in Los Angeles, waar ook haar karakter voor het eerst wordt getoond.

‘Quiet raakt tijdens een aanval ernstig verbrand en wordt door haar leiders besmet met een parasiet die haar leven moet redden. Dat houdt haar in leven, zolang ze maar niet haar mond opent. Doet ze dat toch, dan komt de parasiet uit haar stembanden vrij en zal ze sterven, net als de mensen om haar heen. In het spel wordt Quiet eerst voorgesteld als vijand, maar als ze Big Boss – de held van het verhaal – ontmoet, stapt ze over naar zijn kant.’

De voorvertoning brengt veel reacties teweeg. ‘De Metal Gear-serie bestaat al meer dan twintig jaar. Hardcore fans begonnen meteen te speculeren over het nieuwe personage. Op Twitter had ik ineens duizenden volgers. En toen de game in 2015 uitkwam explodeerde het helemaal.’

Joosten heeft inmiddels haar eigen action figure. ‘Op conventies kom ik fans tegen die zich als Quiet verkleed hebben of haar op hun lijf hebben laten tatoeëren. Ik kende het fenomeen cosplay, maar als je zo je eigen personage ontmoet, is dat toch vreemd. Het is ongelooflijk hoe realistisch sommigen mijn wapens nagemaakt hebben. Anderen vertellen dat het spel hen echt geraakt heeft, of dat ze voelen dat ze een band met Quiet hebben. Eén meisje keek me heel lang recht in de ogen: ze had gekleurde lenzen gekocht om dezelfde oogkleur te hebben, en was dat even aan het checken.’

Maar er zijn ook negatieve reacties. ‘Na de aankondiging kwam er kritiek op hoe Quiet eruitziet en hoe ze gekleed is. Of eigenlijk, hoe schaars ze gekleed is. De laatste jaren zijn er steeds meer vrouwelijke gamers, en er ontstaat een sfeer waarbinnen mensen vinden dat vrouwelijke gamepersonages geen lustobjecten moeten zijn. Maar de schaarse kleding van Quiet hoort bij haar verhaal. Door de parasiet ademt ze door haar huid. Als ze kleding zou dragen, zou ze stikken.’

Hoewel sommige spelers de ik-moet-een-sexy-bikini-aan-anders-sterf-ik-theorie op internet te gek voor woorden noemen, verdedigde Konami-baas Kojima zich in interviews door te zeggen dat het publiek zich zou moeten schamen als het Quiet als lustobject ziet, omdat zij zich zelf ook voor haar bijna-naaktheid schaamt.

Joosten: ‘Het is een statement van Kojima. In het spel wordt Quiet door de anderen een freak genoemd. Ze wordt met haar verschijning gepest. Kojima laat dus zien dat het binnen de spelwereld ook niet geaccepteerd is. Zelf heb ik er niet zoveel problemen mee. Toen ik de eerste tekeningen zag vond ik het behoorlijk bloot, maar het ziet er ook wel stoer uit.’

Als ze een beurs bezoekt om de game te promoten hoeft ze niet in een piepkleine bikini op te draven. ‘Je gaat gewoon als jezelf. Net als bij filmacteurs.’

De kans is groot dat Joosten in de toekomst ook in films zal verschijnen. ‘Er zijn plannen om met de Nederlandse regisseur Paul Ruven een film met een Nederlands-Japans verhaal op te nemen – al bevinden die zich nog in een vroeg stadium.’ Daarnaast zal haar stem te horen zijn in de animatiefilm Implosion Zero Day, die in 2018 zal verschijnen.

‘Ik wil graag doorgaan met acteerwerk in films en games. Daarnaast werk ik ook nog als model.’ Haar rol in Metal Gear was een eenmalig project, zegt Joosten. ‘Over toekomstige plannen is helaas niets bekend.’