Nieuws
Geld leenstelsel naar digitale toepassingen
Het geld dat de invoering van het sociaal leenstelsel oplevert, is niet genoeg om in de toekomst kleinschalig onderwijs mee aan te bieden. Dat zei vice-rector Simone Buitendijk afgelopen maandag tijdens een onderwijsdebat in café L’Espérance.
donderdag 19 november 2015

Daarom gebruikt ze het geld liever om de lat voor studenten hoog te leggen, door bijvoorbeeld te investeren in blended learning. Daarbij volgen studenten gedeeltelijk online college, aangevuld met contactmomenten waarbij de docenten meteen de diepte in kunnen. ‘Maar dan moet wel iedereen zijn huiswerk hebben gedaan’, zei Buitendijk. Ze vertelde dat ze zelf vier jaar in Amerika had gestudeerd, waar je echt niet onvoorbereid naar de les kon komen. In Leiden zou ze graag dezelfde betrokkenheid van studenten zien.

In de zaal klonken enthousiaste geluiden, maar ook kritiek. Zo vond een van de aanwezige studenten de nieuwe digitale initiatieven tegenvallen. ‘Bij een cursus kregen we filmpjes te zien die acht minuten duurden en hadden we slechts twee contactmomenten. Dat kwam de kwaliteit niet ten goede.’ Buitendijk herkende die kritiek niet. ‘De meeste mensen zijn juist heel enthousiast. Waarschijnlijk heb je een van de eerste cursussen gevolgd, sindsdien is er een hoop verbeterd. Maar we zitten nog in een beginfase, waarin we de mogelijkheden onderzoeken. We moeten de goede dingen behouden en nieuwe dingen introduceren.’

Tijdens het debat ging Buitendijk in gesprek met staatssecretaris Sander Dekker en Stefan Wirken, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond. Ook Dekker zou graag zien dat studenten ambitieuzer worden. ‘Nu studenten zelf meer voor hun studie moeten betalen, zouden ze meer onderwijs moeten eisen.’ Hij gaf toe dat hij tijdens zijn studententijd slechts tien uur per week aan zijn studie bestuurskunde besteedde.

De staatssecretaris pleitte ook voor meer differentiatie tussen studenten. ‘Verschillen tussen studenten worden op dit moment platgeslagen. Er is geen land waar het verschil tussen de beste student en de slechtste student zo klein is. Dat is goed voor de onderkant, maar we gooien talent weg aan de bovenkant. Als we meer gaan selecteren, vergroot dat de drive om het goed te doen.’

Wirken was minder enthousiast. ‘Er wordt steeds meer geselecteerd, terwijl een vwo-diploma of een 6,9 voor je bachelor voldoende zouden moeten zijn. Zo devalueer je een diploma of een voldoende, en dat schaadt de toegankelijkheid.’ Ook over het tweedejaars-BSA was Wirken niet te spreken. ‘We zouden moeten focussen op studiesucces, niet op studietijd. Luister naar de motie van de Tweede Kamer en stop met het experiment.’

Buitendijk was niet onder de indruk van de oproep. ‘Dat beeld van de briljante student die na twee jaar weggestuurd wordt klopt gewoon niet. Er zijn nog altijd studenten die jarenlang niets doen, die moeten we tegen zichzelf beschermen. We gaan binnenkort kwalitatief onderzoek doen naar het experiment, en in gesprek met de mensen die weg moesten.’ PM