Cultuur
Geen bilspleten, wel sterke drank
Leiden heeft vanaf vandaag weer een grote concertzaal, met waanzinnig geluid. ‘Kippenvel. En toen zaten we pas op zestig procent.’
Marleen van Wesel
woensdag 3 december 2014
Testshow van de band DropmiX in Gebr. De Nobel: ‘Ik werd echt uit mijn schoenen geblazen.’ © Coen Bastiaanssen

‘In die hoek heb ik een keer gekotst, in die hoek voor het eerst gezoend met mijn vriendje: zulke herinneringen ontstaan hier snel genoeg’, denkt Leontine de Reede, hoofd programma en marketing van Gebr. De Nobel.

De nieuwe Leidse concertzaal volgt het LVC op, dat in 2013 na ruim veertig jaar sloot. Will and The People, Great Minds en Beans and Fatback staan vanavond tijdens de uitverkochte grote opening op het podium van de voormalige fabriek aan de Marktsteeg.

De plafondbalken en bakstenen muren komen nog uit de tijd dat de Leidse familie De Nobel er handelde in lompen en oude metalen. ‘De gemeente had buiten al “De Nobel” op het projectbord gezet, dus we konden haast niet onder de naam uit. Ach, om LVC hing voor sommigen toch het imago van een stinkende hippietent.’

De bekende Leidse clubavonden mochten evenwel meeverhuizen. Eentje is nieuw: het partyconcept Avondeten. Ook afkomstig uit het LVC: een oude bank, een oude wasbak en een tafel die is gemaakt van een oude deur. Verder vormde de nieuwe stek een uitgelezen kans voor verbeteringen. ‘Je kunt pinnen, er zijn lockers, we verkopen ook sterke drank’, somt De Reede op. ‘Vooral de faciliteiten voor artiesten zijn veel beter, met een loading dock voor vrachtwagens en de mogelijkheid om na een concert gelijk een dj-set naar voren te schuiven. In het LVC moesten eerst alle lichten aan, zodat technici met hun zichtbare bilspleten de apparatuur dwars door de zaal konden sjouwen. Er werd dan even gewerkt, en niet gefeest.’

Een optreden van Blaudzun was om dergelijke redenen niet eerder mogelijk. ‘Net als Lee Perry, een reggae-icoon van 78. DeWolff stond eerder al ontzettend goed op het LVC-podium, ik ben trots dat we hen nu iets beters kunnen bieden.’

Inmiddels is ze aanbeland in een ogenschijnlijk volks woonkamertje uit een Leids wevershuisje: knusse rode bankjes, schilderijtjes en achter de gehaakte vitrage kijk je uit op Molen De Valk. En in de hoek staat een Marshall-versterker. ‘Dit is een van de kleedkamers.’ De versterker blijkt een vermomde minikoelkast. ‘Boven komt nog een chique witte artiestenruimte, en een zwarte. Met bijkleurende Chesterfields.’

Tot zover backstage, want deze donderdagavond is het natuurlijk vooral in de grote zaal te doen. Met twee balkons en een rookruimte met podiumuitzicht, is er ruimte voor 750 mensen.

Afgelopen weekend testte de band DropmiX het licht en geluid al. ‘Kippenvel. Ik werd echt uit mijn schoenen geblazen door het waanzinnige geluid. En toen zaten we pas op zestig procent.’

Toch is er nog volop werk. ‘Het alarmsysteem dat op onhandige momenten afgaat, dat soort dingen. Maar de ontruimingsoefening ging vervolgens supergoed. Het is druk, maar we hebben alles onder controle.’ Stoelen lenen ze nog even van Summerjazz. En de koelkasten achter de bar zijn ook nog niet binnen, dus die komen tijdelijk van de Leidse Drankgroothandel Boonekamp, die voorziet in de Grolsch Kornuit uit de tap. ‘We wilden graag samenwerken met lokale ondernemingen. Jupiler viel af, want die heeft Boonekamp niet in het assortiment. En Heineken drink je maar in de discotheek.’

Lee Perry & Dub Matic Band, wo 10 dec 20.00 €26,50 Birth Of Joy, do 11 dec 20.00 €12,50, Niels Geusebroek, vr 12 december 20.00 €17,50