Studentenleven
Frutti di Mare: Zes uur wachten op ijswaterkoffie
Gabe Kramer
woensdag 1 oktober 2014

‘Pas als je slechte koffie proeft, merk je dat een bakkie ’s ochtends toch je dag bepaalt’, zegt Jits Krol (25). ‘Nou drinken wij ook wel erg veel’, vervolgt Robert Nijhof (26), terwijl hij de glazen volschenkt. Er drijven ijsblokjes in.

Nijhof en Krol, beiden afgestudeerd in de psychologie aan de Universiteit Leiden, met een minor bedrijfswetenschappen én twee masters, startten afgelopen juni met hun bedrijf Batavia. Op een tafel in hun kantoor aan de Maresingel staat een installatie die zo uit de collectie van museum Boerhaave lijkt te komen: een Dutch coffee-apparaat.

IJswater druppelt op de vers gemalen bonen, waarna het via een spiraal in een glazen bol druppelt.

‘Voordat die gevuld is ben je drie tot zes uur verder’, zegt Krol. ‘Het is het best om het brouwsel daarna nog een paar dagen te bewaren in de koelkast, dan komen de smaken nog beter tot hun recht.’ In het VOC-tijdperk werd deze manier van koude koffie zetten door de Nederlanders geïntroduceerd in Noordoost-Azië, vandaar de term Dutch coffee.

Hij herontdekte het Nederlandse idee toen hij in Zuid-Korea studeerde, waar de drank op het moment erg populair is, en op elke hoek van de straat te krijgen. Toen hij later met Nijhof in India zat en daar ‘smerige koffie’ proefde, kwam het verlangen naar de koude koffie die hij in Zuid-Korea had leren kennen naar boven. ‘En in onze studententijd hebben we ook wat er in de UB uit de automaat komt maar al te goed leren kennen: waardeloos. Genoeg redenen om te beginnen dus. Op dit moment zijn we het enige bedrijf in Europa met deze manier van koffie zetten.’

Hij somt de voornaamste voordelen van koud gezette koffie op: meer cafeïne, minder calorieën. Heet water zorgt er namelijk voor dat vetten uit de koffiebonen vrijkomen. Die zorgen er ook voor dat de koffie vies wordt als deze afkoelt.

Maar van de concurrerende ‘koude’ methode cold brew moeten ze niks hebben, zegt Nijhof. ‘Hierbij laat je koffie in water trekken en filter je het daarna. Maar zo gaat er veel smaak verloren.’

Hij schenkt het volgende glas in. ‘Deze koffie is iets sterker, de eerste was iets fruitiger, proef maar.’ De smaken verrassen: helemaal niet bitter, zelfs lekker fris. ‘Veel van de pakken filterkoffie in de supermarkt zijn melanges van verschillende bonen. Omdat wij de varianten die we hebben maken met single origins, één bonensoort per koffie, kun je de variaties goed proeven tussen bonen uit verschillende landen.’

Zelf vergelijken ze de nuances tussen de aroma’s van bonen met de verscheidenheid aan soorten wijn: uit de vele regio’s komt een diversiteit aan smaken. Na eindeloos testen hebben ze besloten dat ze drie soorten op de markt gaan brengen in Nederland, met daarnaast nog een wisselende special. ‘Want niet alle bonen zijn het hele jaar door te verkrijgen. Inmiddels hebben we verschillende verkooppunten in Nederland, de website dutch-coffee.nl en binnenkort ook bataviacoffee.com.’ Het vele proeven heeft wel voor bijwerkingen gezorgd, zegt Nijhof: ‘Na de eerste week proeven had ik zoveel energie, dat ik weer begonnen ben met hardlopen.’