Nieuws
E
De vier Massive Open Online Courses (moocs) die de universiteit sinds april 2013 aanbiedt, trokken wereldwijd 170.000 studenten. De moocs kosten wel 60.000 euro per stuk.
woensdag 3 september 2014

Dat blijkt uit cijfers die vicerector magnificus Simone Buitendijk maandag bij de opening van academisch jaar in de Pieterskerk presenteerde.

Slechts 8000 van die aanmelders maakten de collegereeks af. 2200 online-studenten behaalden een diploma. Een certificaat waar je overigens geen studiepunten voor krijgt.

Buitendijk is enthousiast over de moocs. Zij verwacht dan ook niet dat in de nabije toekomst de afkorting mooc zal staan voor Massively Overrated Online Courses. ‘De moocs verstevigen ons netwerk en zijn PR-technisch zeer interessant’, aldus Buitendijk. ‘Verder vergemakkelijken de colleges de samenwerking met studenten en docenten aan andere universiteiten en het maakt nieuwe lesmethoden mogelijk. Ook bereik je nu mensen die moeilijk toegang hebben tot hoger onderwijs en het leert studenten verder te kijken dan hun eigen landsgrenzen.’

Het college van bestuur heeft 120.000 euro gereserveerd voor het opzetten van twee nieuwe moocs. De partij Universitair Belang wilde tijdens de universiteitsraad afgelopen maandag graag weten of de universiteit de moocs ook gaat inzetten voor onderwijsintensivering voor Leidse studenten.

Volgens Buitendijk is dat zeker de bedoeling. ‘Het is zelfs de belangrijkste reden om ons verder op het pad van de moocs te begeven. De colleges bieden veel mogelijkheden voor interactief onderwijs zoals bijvoorbeeld flipping the classroom en je hoeft Leiden niet meer uit om toch in een international classroom te zitten.’

Het viel de raad wel op dat er een aardig prijskaartje aan een mooc hangt. 60.000 euro per stuk. ‘Ik keek een beetje naar de kosten’, zei Joost Augusteijn van personeelspartij Abvakabo. ‘Voor dat bedrag heb je voor een jaar een enigszins goedkope universitair docent. Waar gaan de kosten in zitten?’

Buitendijk: ‘Dit is het bedrag dat we in deze opstartfase gemiddeld kwijt zijn. Een grote post is de vervanging van de docent die de mooc doceert. De colleges moeten worden opgenomen en de docent bedenkt nieuwe interactieve toetsvormen. Er gaat ook veel tijd zitten in de interactie met studenten.’

VB