Studentenleven
Dit is pas het begin!
Na een nacht drinken schreven de vier studenten van DLS hun overwinningslied ‘Oranje Kampioen’. Mare bezocht de opnames van de videoclip. ‘Kongolo is een baas. Hij geeft een dieptepass.’
Sebastiaan van Loosbroek
donderdag 5 juni 2014
Als vrouwen dat begindeuntje horen, dan vinden ze dat helemaal geweldig. © Taco van der Eb

Om drie uur ‘s nachts wisten ze het zeker: ze gingen een WK-hit schrijven. Na een snackbarbezoek schreven ze in een paar uur tijd een tekst én zongen die ook nog in. ‘We waren bijzonder creatief die nacht’, zegt Kian Danaie (muzikale therapie, 23). Tjeerd Kruijt (bestuurskunde, 22): ‘Maar omdat we bezopen waren en slecht articuleerden, hebben we het later opnieuw ingezongen. Met een microfoon die we op internet hebben besteld en die we binnen zestig dagen kunnen retourneren. Dat gaan we ook doen, want we blijven skeere studenten.’

Ziehier de geboorte van DLS (De Leidsche Student) en hun voetbalkraker ‘Oranje Kampioen’, waarvoor de nummer 1-hit Rather Be van de Britse band Clean Bandit geldt als muzikaal geraamte. ‘Als vrouwen dat begindeuntje horen, dan vinden ze dat helemaal geweldig’, weet Danaie. ‘Daar worden ze opgewonden van.’

Het nummer staat inmiddels op YouTube waar het bij perse gaan van deze krant al 2,369 keer is beluisterd. Maar er is nog geen bewegend beeld. Dat wordt deze maandag opgenomen. De zangers én cameraman Joep Oonk (geneeskunde, 20) zitten in de fusie van studentenhuis De Witte Raaf bij te komen van de eerste shots. ‘Vanochtend hebben we de ontwaakscènes gedaan’, vertelt Kruijt. ‘Daarna komen we elkaar op straat tegen en beginnen we te zingen.’

Als de camera weer is opgeladen, spoedt de groep zich naar buiten. Gekleed in identieke oranje polo’s en daaroverheen zwarte smokingjasjes lopen ze naar de snackbar waar het idee is ontstaan. Daar positioneren Lennart Huurman (bestuurskunde, 22) en Dylan Voncken (bestuurskunde, 21) zich achter de toonbank, terwijl Danaie een broodje kroket eet. Kruijt loopt playbackend voorlangs. De camera draait naar Danaie toe, die met volle mond een stukje tekst voor zijn rekening neemt. Vervolgens zingen Huurman en Voncken twee zinnen.

‘Opnieuw!’ roept Oonk. ‘Teveel tegenlicht.’

Na een scène waarbij Huurman verkleed als Duitsland-supporter de Breestraat is overgestoken, is het tijd voor shots op het water. Aan het begin van het Rapenburg ligt een huisboot klaar. Oonk positioneert zich op de voorkant, zittend op een bierkrat. Ondertussen belt Huurman met wat dames van Augustinus die zouden meedansen, maar toch niet kunnen komen.

‘We kunnen de scène met die wijven beter in de kroeg opnemen, dan zijn er fucking veel’, reageert Kruijt. De camera loopt, de muziek gaat aan. ‘Kongolo is een baas/hij geeft een dieptepass/Sneijder die neemt hem aan/Kuijt loopt de zestien in/dit is pas het begin/wij gaan ertegenaan!’ klinkt het over de gracht.

Huurman: ‘We hebben een aanpassing in de tekst gemaakt. Eerst zat Van der Wiel in het nummer, maar die zit niet in de selectie.’

Hoewel de scène vijf keer over moet, blijven de mannen enthousiast zingen, druk gebarend voor de camera. Op straat blijven mensen staan om foto’s te nemen of te observeren wat er gaande is.

Dan krijgt Huurman bericht van een lokale radio- en tv-zender. ‘Ze willen ons in hun nieuwsbulletin hebben, maar ze hebben geen telefoonnummer achtergelaten. Met onze sterallures gaan we daar natuurlijk niet op in.’