Studentenleven
'Op je eigen feest feesten gaat niet'
Masha Rademakers
woensdag 21 mei 2014
© Taco van der Eb

Matthieu Thomas (20): ‘Vanuit onze opleiding commerciële economie aan de hogeschool hebben wij dit evenementenbureau opgezet. We misten grote feesten in het uitgaansaanbod van Leiden. Er zijn veel kroegen, maar echte clubs missen nog. Toen ook LVC zijn poorten sloot besloten wij onze eigen dansfeesten te gaan organiseren.’

Jim van der Krogt (20): ‘De feesten zijn speciaal voor studenten. Het viel ons op dat hbo- en wo-studenten vrij weinig met elkaar in aanraking komen. Wij willen hen met de feesten bij elkaar brengen. Met elkaar kunnen we een feestje bouwen.’

Ralph Keekstra (19): ‘Onze naam “sappig” betekent dan ook “lekker” of “chill”. Wij organiseren een chill feest, met lekkere muziek op een mooie locatie.’

Anna Regtuijt (23): ‘We pakken het groots aan. Het feest moet de feeling van een club hebben.’

Van der Krogt: ‘Het eerste feest op 22 maart was een megasucces. Meer dan zeshonderd studenten zijn erop afgekomen.

Regtuijt: ’Wij vonden InCasa een prima plek daarvoor. Het is een plek die eigenlijk te weinig wordt gebruikt, maar ideaal is om dit soort feesten in te geven.’

Van der Krogt: ‘We hebben alles zelf geregeld. De dj’s waren allemaal bekende namen uit het Leidse uitgaanscircuit.’

Valery Maliouga (18): ‘We renden ons de benen uit het lijf. Je bent constant bezig. Volgende keer maken we de gastenlijst wel iets kleiner, die puilde helemaal uit. De mensen stonden in rijen dik voor de deur. Gelukkig zijn er verder niet echt rare dingen gebeurd.’

Maaike van Oosten (18): ‘Het geeft wel een goed gevoel als het lekker loopt. Het nieuws had zich blijkbaar als een lopend vuurtje verspreid. We hadden overal flyers uitgedeeld, en via sociale media reclame gemaakt. Ook snelbinders bleven niet gespaard.’

Thomas: ‘Met een post op Facebook kunnen we ongeveer 2,5 duizend mensen tegelijk bereiken. Als één iemand het “liked” ziet namelijk meteen de hele tijdlijn het. Door ons echt alleen op studenten te richten, onderscheiden we ons van concurrerende evenementenbureaus.’

Van der Krogt: ‘We zorgen ook voor de juiste muziek. Er heerst onder studenten echt een hang naar techno en deephouse, dat is nogal hot op dit moment.’

Van Oosten: ‘We hebben eerst onderzoek gedaan. Via enquêtes zijn we erachter gekomen welke muzieksmaak studenten hebben, wat voor club ze willen, welk drankje ze het liefst drinken, etc.’

Regtuijt: ‘Daarna hebben we een uitgebreid marketingplan bedacht. We zijn niet voor niks toekomstige economen.’

Maliouga: ‘Feesten op ons eigen feest is eigenlijk onmogelijk. Maar je krijgt er echt een kick van als andere mensen helemaal losgaan.’

Thomas: ‘Dus voor alle mensen die 29 mei zin hebben in een feestje: kom allemaal naar InCasa. Zorgen wij voor een sappig feestje!’

Kaarten via de Facebookpagina van Sappig Events.

Alleen toegang met studentenkaart. Voorverkoop € 5; deur € 7,50