Columns & opinie
Geen Commentaar: Neveneffect: leraar worden
woensdag 17 april 2013
© Silas.nl

Ben jij ook zo genaaid door die ene glossy brochurefolder van je opleiding waar je nu al twee jaar met flinke tegenzin college volgt?

Dat krijg je ervan als je je als naïeve zesdeklasser gaat oriënteren op een studie. De ene brochure ziet er nog strakker uit dan de andere, de lekkerste chick van de studie is ervoor gefotografeerd en de vakinhoud is zo aantrekkelijk mogelijk geformuleerd. Om niet nog meer scholieren in deze nare val te lokken is er nu iets nieuws: de universitaire studiebijsluiter! Delft gaat hem als eerste invoeren en om zo studenten in spé beter voor te bereiden op zijn studiekeuze. Leiden kan natuurlijk niet achterblijven. Daarom alvast de studiebijsluiter van Nederlandse taal en cultuur, toevallig mijn eigen studie

1. Arbeidsmarkt.

Baanzekerheid is een heikel punt. Je bent na afronding van de opleiding een geesteswetenschapper en dat zegt eigenlijk al genoeg. Je zal het moeten doen met een vage baan als communicatieadviseur of beleidsmedewerker. De richting Journalistiek is weliswaar een echte studententrekker, maar in die sector valt nauwelijks droog brood te verdienen. Gelukkig is er steeds meer vraag naar docenten Nederlands in het middelbaar onderwijs. Een derde van de studenten komt daar dan ook terecht. Voordeel: als je voor de zoveelste keer wordt gevraagd: ‘Een studie Nederlands? Wil je leraar worden?’ hoef je niet meer uit te leggen dat je iets anders ambieert maar antwoord je: ‘Daar zal het wel op uitdraaien.’

2. Aantal eerstejaars.

Dit wordt elk jaar minder. De meeste scholieren hebben inmiddels door dat je je kansen vergroot bij een faculteit als Rechten. Wees dus niet verbaasd als je straks met tien lotgenoten je tijd moet doorbrengen.

3. Contacturen.

Schrijven is schrappen, zeggen ze bij de opleiding. Bezuinigen is minder colleges, zeggen ze in de politiek. Dus reken op z’n acht uurtjes in de week. De rest van de tijd moet je zelf de discipline opbrengen om de theorie tot je te nemen.

Laatste waarschuwingen: heb niet de illusie dat je een uitmuntende recensent wordt na het vak ‘Ana-lyse van proza’ of een speechwonder à la Obama na ‘Retorische analyse’. En wanna be-romanciers: ga vooral geen Nederlands studeren. Je wordt toch ook geen politicus na een studie politicologie? Wist je al dat je minder schrijfopdrachten krijgt dan de gemiddelde sociaalwetenschappelijke student?

Dan weet je het nu. Op je gezondheid!

Sebastiaan van Loosbroek