Wetenschap
Stadioncolleges
Leidens Massive Open Online Course (MOOC) over Europees recht heeft nu al meer dan twaalfduizend aanmeldingen.
donderdag 24 januari 2013

Professor Stefaan Van den Bogaert, in dit tempo staat u straks voor een virtuele collegezaal met meer dan 25.000 man erin. Zenuwachtig?

‘We hebben sinds november gemiddeld iets meer dan duizend aanmeldingen per week, dus als dat doorzet hebben we er straks inderdaad zoveel. Daar denk ik liever niet aan, omdat het zo’n abstract groot getal is. Als je het je voor gaat stellen, is het een middelgroot voetbalstadion. Ik zou niet zeggen dat ik zenuwachtig ben, maar ik voel wel een gezonde druk; als je voor zoveel mensen spreekt, moet het wel echt goed zijn.’

De universiteiten van Delft en Leiden experimenteren al een tijdje met online onderwijs, wat is er nou precies nieuw aan uw vak?

‘Dat van ons past in Coursera, het Stanford-platform voor online onderwijs dat verleden jaar is opgestart. Veel toonaangevende universiteiten zijn daarbij aangesloten, zoals Columbia, Princeton, Johns Hopkins. We nemen geen hele colleges op, maar filmpjes van ongeveer een kwartier. Studenten worden gestuurd aan de hand van meerkeuzevragen, case studies en open vragen.’

En wie kijkt er na?

‘We voorzien in modelantwoorden. Meerkeuzevragen worden door een computersysteem nagekeken. Voor de open vragen komt er een combinatie van een computercheck op basis van het modelantwoord en peer review, waarbij de studenten elkaars werk nakijken.’

Vallen er studiepunten te verdienen?

‘Neen. Het is wel zo dat men een certificaat kan verdienen, maar het levert geen vrijstellingen voor de studie rechten op. Het is ook geen officieel vak van de Universiteit Leiden, maar een vak dat op het Coursera platform wordt aangeboden.’

Wat valt er te leren?

‘Het is een inleiding in het Europees recht. Veel van de studenten komen van buiten de EU, dus voor hen is het wellicht een eerste kennismaking. We proberen heel toegankelijk uit te leggen wat de Europese Unie is, hoe zij functioneert, welke rechten en plichten burgers en ondernemingen aan het Europees recht ontlenen.’

Stel: in een 17-jarige deelnemer uit Djibouti blijkt een geniaal jurist te schuilen…

‘Indien hij of zij interesse toont om Europees recht te studeren in Leiden, hebben we wel beurzen ter beschikking om zo iemand hierheen te halen. Ons eerste doel is om een groot publiek aan te spreken en aan kennisverspreiding te doen. Hiernaast speelt uiteraard ook mee dat we hopen dat het mensen inspireert om in Leiden rechten te komen studeren.’

Als dit experiment bevalt, wat brengt dan de toekomst?

‘Dit is een try-out, met mij als proefkonijn als het ware, om vast te stellen of Leiden verder wil met Coursera. Als het experiment bevalt, dan kunnen er in de toekomst nog andere MOOCS aangeboden worden vanuit Leiden. Leiden kan ook beslissen om officieel partner universiteit te worden van Coursera: daartoe is vereist dat minimaal 3 MOOCS worden aangeboden.’

En komen er ook ooit vakken met echte studiepunten?

‘Dat ligt enigszins in de lijn der verwachtingen. Ik kan me voorstellen dat er ooit een financieel model bij Coursera komt, waarbij mensen betalen voor onderwijs. Bijna niemand verwacht dat over vijf jaar alles nog gratis is. Je kan moeilijk van een hoogleraar verwachten dat hij zich vijf maanden lang pro bono inzet voor een vak; dit is niet iets dat je eventjes tussen de soep en de aardappelen doet.’ BB