Horen

Ergens in de ontwikkeling van normale kinderen komt er een moment dat ze beginnen te snappen dat de mensen om hun heen ook maar gewoon mensen zijn. Mensen die handelen op basis van wat ze weten, willen en ervaren. Psychologen zeggen dan dat het kindje een Theory of Mind heeft.
Bij dove kinderen ontstaat dat begrip later dan bij horende kinderen, wellicht omdat ze in de regel een taalachterstand hebben. Wat gebeurt er dan bij kinderen die een cochleair implantaat krijgen; een apparaatje dat geluid omzet in stroompjes die de gehoorzenuw stimuleren? Zo'n implantaat is geen tovermiddel dat dove kinderen in normaal horende kinderen verandert, maar het is beter dan niks.
In het Journal of Pediatric Psychology publiceren Leidse ontwikkelingspsychologen daarover, samen met cochleair-implantaat-expert Johan Frijns van het Leids Universitair Medisch Centrum. Ze vergeleken 72 kinderen met een implantaat met 69 horende leeftijdsgenoten.
De kinderen met een CI ontwikkelen sneller een Theory of Mind dan dove kinderen, maar langzamer dan hun horende leeftijdsgenootjes, zo blijkt. Juist met de complexere kanten hebben ze moeite; zoals het doorgronden dat iemand een beeld van de werkelijkheid heeft dat niet klopt. Aangezien dove kinderen anno nu nog jonger hun cochleaire implantaat krijgen dan de proefpersoontjes uit dit onderzoek, zou het zomaar kunnen dat die effecten over een paar jaar minder groot zijn, vermoeden de wetenschappers

Deel dit bericht:

Voorpagina

Achtergrond

Boeken aan de ketting

In 1587 wordt de Leidse universiteitsbibliotheek in gebruik genomen. Het boek Magna …

Wetenschap

Stinkers in de CT

Bioloog Pepijn Kamminga probeert de evolutie van haaien te doorgronden door de vissen in …

English page

Crumbling guilt

In his latest book Leiden historian Bart van der Boom, who was recently awarded the …