Studentenleven
Kom naar huis, je kamer fikt
Studenten zonder inboedelverzekering die na een lekkage, brand of inbraak bij hun woningcorporatie komen klagen, doen dat tevergeefs. Verzekeraar Imco Struiksma: 'In Nederland heerst de mythe dat zoiets via de verzekering van de ouders al is geregeld.'
Marleen van Wesel
woensdag 26 september 2012

'Op een maandagnacht, terwijl ik aan het werk was in een café, werd ik gebeld door mijn huisgenoten dat ik direct naar huis moest komen, want mijn kamer stond in de fik', vertelt John Koesveld (21, student rechten). De brand, veroorzaakt door een oud televisietoestel dat op stand-by stond, was vlot geblust. 'Toen ik aankwam stond iedereen al buiten. Bijna tegelijk met de brandweer, arriveerde er al een medewerker van SLS Wonen, de pandeigenaar, die meteen heel helder de procedure met me doornam.' Voor Koesveld en huisgenoten met brand- of waterschade werd snel een tijdelijke vervangende woonruimte geregeld, en alle 'nagelvaste' onderdelen van de woning werden in de week die volgde gerepareerd of schoongemaakt. Daar heeft SLS Wonen immers een opstalverzekering voor. Een inboedelverzekering voor de rest van zijn spullen had Koesveld niet afgesloten. 'Mijn ingebouwde hoogslaper viel gelukkig wel onder de opstalverzekering. Mijn laptop heeft het wonder boven wonder overleefd en mijn kleren kon ik na een paar keer wassen wel weer dragen, maar de rest van mijn spullen moest ik weggooien.' Dat hij geen inboedelverzekering had, was niet alleen maar gemakzucht. 'Ook wel, maar ik dacht dat de kans op schade heel klein was. Dat denk ik nog steeds hoor, maar het bedrag dat je maandelijks aan een verzekeraar betaalt, is óók klein.'Zijn huisgenote Carlijn Bergwerff (26, toen student psychologie, inmiddels afgestudeerd) woont onder Koesvelds kamer. 'Na het blussen liep het smerige roetwater via mijn wanden naar beneden.' Haar inboedel was wél verzekerd. 'Al mijn kleren, gordijnen en bankkussens werden gestoomd op kosten van mijn verzekeraar. Ik hoefde alleen maar wat foto's te maken van de schade als bewijs.' Voor de week waarin alles bij de stomerij was kreeg ze een budget voor nieuwe kleren. 'Helaas moest ook het jurkje voor mijn eigen afstudeerborrel, diezelfde week, gestoomd worden. Zelfs voor een vervangend exemplaar kreeg ik wat geld.'

'Het is in de eerste plaats natuurlijk belangrijk om verantwoordelijk met je bezittingen en je omgeving om te gaan, maar het voorbeeld van Carlijn en John laat zien dat je niet altijd zélf de veroorzaker van schade aan je spullen bent', vertelt Elian van Swieten van SLS Wonen. 'Waterschade kan ook ontstaan, doordat iemand in de kamer boven de jouwe de wastafel laat overstromen, of doordat de wasmachineslang van je bovenburen losschiet.' In zo'n geval wordt schade zelden verhaald op de veroorzaker. Het gaat voor een verzekeraar namelijk meestal om te kleine bedragen om de situatie helemaal uit te pluizen. SLS Wonen wijst alle nieuwe bewoners bij het tekenen van de huurovereenkomst op het belang van een inboedelverzekering. 'Veel studenten glippen er desondanks tussendoor. Als er dan iets misgaat, heeft een klacht bij ons geen zin. Het komt vrijwel nooit voor dat wij nog iets kunnen doen.'

Woningcorporatie DUWO pakt het anders aan, met een inboedelverzekering via registermakelaar in assurantiën Raetsheren van Orden, die standaard bij de huurprijs is inbegrepen. 'Zelfs als bewoners klachten hebben, komen die niet bij ons terecht, maar bij de verzekeraar', legt DUWO-medewerker Annemiek de Rooij uit. 'Het komt wel eens voor dat schade niet onder de inboedelverzekering valt, omdat die veroorzaakt is doordat bewoners de brandslang als speelgoed gebruiken.'

De inboedelverzekering via DUWO kost slechts 1,20 euro per maand. 'Omdat we maar liefst 60.000 studenten verzekeren, kunnen we het relatief goedkoop houden. Je hele huisraad is bij ons verzekerd. Ook de televisie in de fusie', vertelt Imco Struiksma van verzekeraar Raetsheren van Orden. Door de samenwerking sluiten de opstalverzekering en de inboedelverzekering naadloos op elkaar aan. Volgens Struiksma vergeten studenten die niet zo'n automatische constructie in hun contract hebben hun spullen nogal eens te verzekeren. 'In Nederland heerst bovendien de mythe dat zoiets via de verzekering van de ouders al is geregeld. Maar dat is niet het geval.'

Vooral bij lekkages kloppen SLS-huurders zonder verzekering nog wel eens hoopvol bij de woningcorporatie aan. Van Swieten: 'Maar SLS Wonen kan problemen met leidingen lang niet altijd voorzien. Bovendien kijken verzekeringen nauwelijks naar aansprakelijkheid, hooguit wanneer iets moedwillig gesloopt is. Schade aan je eigen spullen verhaal je op je eigen verzekering. SLS Wonen betaalt alleen wat nagelvast aan het pand zit. Dus een kapotte leiding is ónze zorg, maar met schade aan jouw spullen, door die kapotte leiding, moet je naar je eigen verzekering stappen.'

Gelukkig valt waterschade vaak relatief mee, volgens Struiksma. 'Een hoop kan natuurlijk opdrogen. Dan brengen blikseminslagen, die nog altijd vaker voorkomen dan je denkt, meer ellende met zich mee.'

Met een fusie tussen de twee wooncorporaties op komst, is de kans volgens Van Swieten groot dat SLS Wonen op den duur ook op het systeem van DUWO overstapt waarbij bewoners standaard verzekerd zijn. John Koesveld heeft zijn kamer intussen weer gevuld met tweedehands spullen van vrienden. Een inboedelverzekering heeft hij nog altijd niet. 'Maar het staat inmiddels wel op mijn to-do-list.'

36 procent claims

afgewezen

Diefstal met braakschade is volgens verzekeraar Interpolis de meest ingediende claim op inboedelverzekeringen bij studenten. Wanneer er geen braaksporen zijn, bijvoorbeeld omdat een insluiper via je openstaande kamerdeur je laptop mee kon nemen, wordt je claim afgewezen. Van alle inboedelclaims wijst Interpolis 36 procent af. Op de tweede plaats in de top drie staat waterschade door neerslag, gevolgd door waterschade met een andere oorzaak. In het Nibud Studentenonderzoek 2011-2012 staat dat 64 procent van de studenten een inboedelverzekering heeft. Gemiddeld zijn ze daar zeven euro per maand aan kwijt.