Columns & opinie
?Autochtone jongeren slopen Haren?
Politicologiepromovendus Peyman Jafari riep op Volkskrant.nl de autochtone gemeenschap op om de rellen in Haren te veroordelen.
woensdag 26 september 2012

Pardon?

‘De invloed van de Westerse cultuur is duidelijk aanwezig bij rellen zoals in Haren en Hoek van Holland. Het zijn gevolgen van de doorgeslagen alcohol- en vrijheidscultuur in het Westen. De autochtone gemeenschap zou afstand moeten nemen van zulk gedrag, en belangrijke rolmodellen zouden daarin het voortouw moeten nemen.’

Er stond een disclaimer onder, dat het ironisch was bedoeld.

‘Daarin stond dat ik het niet meende, en dat ik niet denk dat er inderdaad zo’n verband bestaat. Ik wilde vooral een spiegel voorhouden; want dat soort conclusies trekt men wèl als het over allochtone relschoppers gaat. Dan moeten de imam, de hoogleraar en de bakker om de hoek er ineens “afstand van nemen”, terwijl ze er niets mee te maken hadden. Die extra uitleg bleek overigens niet onnodig. 

Wat voor reacties krijg je? 

‘Het stuk heeft een record gebroken: het is meer dan 10.000 keer gedeeld op Facebook, en het best gelezen opiniestuk op de Volkskrant-site van de afgelopen tijd. Ik krijg gelukkig geen hatemail of bedreigingen, al staan er soms absurde reacties op internetfora. Mensen die over de disclaimer heen gelezen hadden, noemden me een racist. Dat was nou juist het punt.’

Je schrijft het wel ironisch op, maar er is toch een verband tussen de rellen en de Nederlandse alcoholcultuur?

‘De redenering lijkt te kloppen; dat is de grens die ik op wilde zoeken. Maar zegt alcoholmisbruik echt iets over de Nederlandse cultuur?’

Ja.

‘Echt? Er zijn zoveel feesten waar gedronken wordt en die niet uitmonden in rellen. Het klopt niet dat een cultuur daarop wordt afgerekend. ‘Maar zelfs als je oprecht vindt dat het zo is, dan wordt dat verband in de media en de beeldvorming niet gelegd. Omgekeerd, bij allochtonen, gebeurt dat wel.’

In de tijd voor Pim Fortuyn was er in de media een taboe op het noemen van afkomsten. Moet dat terugkomen?

‘Ik ben niet voor taboes, maar wel voor discussie. In België besloot De Morgen het woord “allochtoon” niet meer te gaan gebruiken. Niemand schrijft in Nederland dat “een groep autochtonen” een spoor van vernieling heeft getrokken, maar als het allochtonen zijn werkt het ineens anders. Dat zorgt voor beeldvorming die maatschappelijke effecten heeft. Er is na Fortuyn juist een nieuw taboe gekomen: je mag niet meer zeggen dat dat eigenlijk discriminatie is.’ BB