Nieuws
?We krijgen geen tram?
De RijnGouweLijn komt er niet. In plaats van de door het college van bestuur zo gewenste lightrail komt er een snelle busverbinding van Katwijk via Leiden naar Zoeterwoude.
woensdag 23 mei 2012

Ook gaan er meer treinen rijden tussen Leiden en Utrecht. Dat blijkt uit de vorige week gepresenteerde plannen van de Provincie Zuid-Holland.

De universiteit is teleurgesteld dat de tram er niet komt, terwijl er al bestuurlijke afspraken lagen over de lightrail. Toch gaat het college akkoord met de nieuwe plannen mits er wordt voldaan aan een aantal eisen. Mocht dat niet gebeuren, dan trekt het college mogelijk haar steun aan het project in.

De universiteit zou meebetalen en grond beschikbaar stellen aan de lightrail. Het college wilde vijf en een half miljoen euro in de ontwikkeling van het Bio Scienceparkgebied investeren, waar ook een halte van de RGL onder valt. Ook zou er een halte bij het nieuwe bèta-complex moeten komen.

Rond de komst van de tram speelt al jaren een bestuurlijke soap. Daar komt nu, voorlopig tenminste, een einde aan. Het college liet in 2010 weten desnoods naar de rechter te stappen als het tramtraject door het centrum niet door zou gaan.

Over gerechtelijke stappen had vicecollegevoorzitter Willem te Beest het niet tijdens de universiteitsraad van maandag: 'We krijgen geen tram, dat is duidelijk. Maar belangrijk is wat er wel komt. Het is voor de universiteit van groot belang dat de busverbinding dezelfde vervoersfunctie krijgt als de RijnGouweLijn. Dus een bus die vanaf de kust, langs Leiden Centraal, via de Breestraat vervolgens naar station Lammenschans gaat rijden.'

En met de haltes die het college voor ogen had toen er nog werd uitgegaan van een tramverbinding. Er wordt nog met gemeente en provincie overlegd over deze zaken. Mocht dat niet gebeuren, dan stemt het college niet in met de plannen. De universiteit voelt zich dan 'in beginsel niet gehouden gronden en middelen ter beschikking te stellen' aan het project,' aldus de officiële reactie.

De universiteit maakt zich zorgen over de gevolgen van de aanleg van de Rijnlandroute, een nieuwe verbindingsweg tussen de A4 en A44. Dit project schaadt mogelijk de ontwikkeling van het BioSciencepark. Daar moet een oplossing voor worden gevonden.

Maar er gebeurt meer. Op een aantal plaatsen wordt op het traject Leiden-Utrecht het spoor verdubbeld. Dat maakt meer treinverkeer mogelijk. Vanaf 2018 rijden er dan ook vier treinen per uur op dit traject, nu zijn dat er twee. VB