Nieuws
?Brede bachelors mislukten eerder?
‘Ik ben niet per se tegen een brede bachelor,’ zegt Ton van Haaften, hoogleraar Taalbeheersing. ‘Maar het ligt er enorm aan hoe die opleiding vormgegeven wordt.’ Vorige week donderdag sprak hij op het debat Buitenlandse talen – handelsmerk of overbodige luxe? aan de Campus Den Haag.
woensdag 25 april 2012

Fried Keesen is als Director of Education van het Utrechtse University College nog veel bredere bachelors gewend dan het Leidse alternatief waarin de opleidingen Frans, Duits en Italiaans samengaan. Dat de opleidingen in die constructie hun zelfstandigheid verliezen, is door betrokkenen fel bekritiseerd.

Keesen: 'Een voordeel is dat studenten uiteindelijk verschillende methodes op waarde kunnen schatten.' Volgens Van Haaften sluit dat prima aan bij de groeiende behoefte aan vergelijkend onderzoek in het taalonderwijs. Naast voordelen ziet hij wel praktische bezwaren. 'Het klinkt misschien niet onredelijk om een aantal kleine opleidingen te combineren tot één sterke grote, maar in de jaren tachtig is zo'n poging ook mislukt. De opleidingen die toen overbleven zijn kwalitatief alleen maar achteruit gekacheld. Kwantitatief ook: in de praktijk trek je niet alle studenten naar die ene plaats.'

Naast het verleden wordt volgens hem ook de toekomst te veel buiten beschouwing gelaten. 'In de jaren tachtig zag men Chinees als een of andere esoterische taal met vier studenten, nu is dat een bloeiende studie. En Duits, momenteel een kleine studie, is de grootste taal van Europa en bovendien die van onze belangrijkste handelspartner.' Keesen: 'Je weet niet hoe de wereld er over twintig jaar uitziet.' Van Haaften: 'Nu al is het een beetje naïef om te denken dat je er met Engels wel komt. Daarvan bestaat namelijk niet één soort die momenteel als lingua franca dienst doet. Wie Engels spreekt met een Fransman of Arabier heeft enige kennis van zijn taal en cultuur nodig om hem echt te begrijpen. Je stemt daar onbewust je keuzes in het Engels op af.'

Dat is volgens beide sprekers overigens geen argument tegen de brede bachelor. Van Haaften: 'Juist dat vergelijkende aspect is hier van toepassing.' Mits studenten uiteindelijk de diepte in kunnen, ziet hij zelfs een oplossing voor zijn grootste zorg, de geleidelijke afname van studenten, staf en kennis. 'Maar dan moeten studenten wel naar die opleiding getrokken worden.'

Ook daar ligt volgens Keesen een taak voor brede bachelors. 'Ze zijn het perfecte antwoord op de perverse prikkels waardoor studenten vaak voor de verkeerde opleiding kiezen. Ze vormen een kader waarbinnen je je later pas focust. Zo zal het kwaliteitsverlies uiteindelijk wel loslopen.' MVW