Nieuws
?Keuze voor Engels duidelijk motiveren?
Universiteiten en hogescholen moeten hun keuze voor een taal binnen een opleiding duidelijk motiveren. Dit schrijft de Onderwijsraad in een advies over het gebruik van Engels in het hoger onderwijs.
woensdag 19 oktober 2011

Belangrijk criterium hierbij zou moeten zijn in hoeverre een vak gediend is bij Engelstalig of Nederlandstalig onderwijs, hiernaast kan de aanwezigheid van buitenlandse studenten een rol spelen. Instellingen moeten hiervoor verantwoording afleggen in hun jaarverslag. Er zijn volgens de Onderwijsraad nu maar weinig instellingen die een taalbeleid voeren. Ook in voorlichtingsmateriaal moet duidelijk aangegeven worden in welke taal een vak gegeven wordt. Op dit moment is 5 procent van de bacheloropleidingen en ongeveer de helft van de universitaire masters in het Engels, zo staat in het advies, dat is geschreven in opdracht van de Eerste Kamer.

Er bestaan zorgen over de teloorgang van het Nederlands in het hoger onderwijs, omdat steeds meer opleidingen in het Engels gegeven worden. Tegelijkertijd is Engelstalig onderwijs nodig om buitenlandse studenten en onderzoekers naar Nederland te trekken. Het expliciet motiveren van de keuze voor een taal moet zorgen voor meer duidelijkheid.

De Onderwijsraad adviseert verder dat Engelstalige opleidingen aan kwaliteitseisen dienen te voldoen en hierop gecontroleerd moeten worden door de Nederlands-

Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO). Beheersing van het Engels door docenten moet opgenomen worden in de basis kwalificatie onderwijs.

Het taalniveau van de studenten moet ook gewaarborgd worden. Hiervoor moeten de eisen die gesteld worden op middelbare scholen op het gebied van Engels gelijk moeten zijn aan de eisen die gesteld worden aan buitenlandse studenten, vindt de Onderwijsraad.

In Denemarken werd, in tegenstelling tot Nederland een stevig debat gevoerd over het gebruik van talen in het onderwijs, meldt het rapport. De Onderwijsraad roept op ook in Nederland over de kwestie te debatteren. DJZ