Nieuws
Computermaatje helpt kleuters
Kleuters met aandachtsproblemen leren beter van computerprogramma’s wanneer ze hulp krijgen van een online computermaatje. Dankzij de aanwijzingen van het computermaatje zijn de prestaties van deze kinderen zelfs hoger dan van de overige leeftijdsgenootjes.
woensdag 19 oktober 2011

Dat blijkt uit onderzoek van de Leidse pedagoge Carienke Kegel, die daar rond het ter perse gaan van deze Mare op hoopt te promoveren. Voor het onderzoek volgde Kegel ruim 300 kleuters gedurende vijftien weken. De helft van hen kreeg een computertraining om foneembewustzijn, één van de belangrijkste voorlopers op lezen, te oefenen. Ze moesten spelletjes spelen die ze met de hulp van het computermaatje – een teddybeer die reageert op hun gedrag- konden oplossen.

Kegel: ‘Iemand is foneembewust als hij beseft dat geschreven letters samenhangen met gesproken klanken. Dat begint vaak bij de eigen naam van het kind, het woordje wat ze als eerste kunnen lezen en schrijven: doordat kinderen vertrouwd zijn met het visuele beeld van de naam leren ze gemakkelijker uit welke klanken het woord bestaat. Het programma speelt daar op in.’

De kinderen moeten letterklanken in woorden leren identificeren. ‘Als ze daar beter in worden, slagen ze er ook beter in woordjes te schrijven’, aldus Kegel. De teddybeer helpt de kinderen leren door bijvoorbeeld ‘probeer het nog eens’ te zeggen als ze een fout maken. Het computerhulpje is vooral nuttig voor kinderen met aandachtsproblemen, aldus de onderzoeker. ‘Voor kinderen zonder aandachtsproblemen is het niets anders dan wat extra oefening en geen situatie die leren vergemakkelijkt.’ HB